دکتر سید ابوالفضل حسینی - سبزوار

ساخت وبلاگ
پندی از پدردکتر سید ابوالفضل حسینی 22 شهریور 1400 مرحوم  حاج میرزاآقا حسینی پیشگفتار:   8  مرداد امسال (1400)، دهمین سال درگذشت مرحوم  پدرم، حاج میرزاآقا حسینی بود. به علت شرایط شیوع بیماری کرونا ( کووید – 19) نمی توانستیم مراسم تجلیلی از ایشان برگزار کنیم.   به یادشان پندی را که به من داشت، متذکر می شوم. "خامنه ای آمده است که بماند و خاتمی آمده است که برود !"مرحوم پدرم، حاج میرزا آقا حسینی (متولد سوم مرداد 1306 و متوفی هشتم مرداد ۱۳۹۰)، واعظی پارسا و روحانی غیر سیاسی بود؛ به این معنا که هیچ منبع درآمد حکومتی نداشت و به تمام معنا مردمی بود. من معلم دانشگاه بودم. از سال ۱۳۵۴ که دانشجو شده بودم در امور سیاسی هم ‌نظر می دادم. در انقلاب، دفاع، تشکل های دانشجویی و سیاسی حضور داشتم. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ و انتخاب آقای سید محمد خاتمی، من رئیس ستاد انتخاباتی ایشان در سبزوار بزرگ شامل شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد و روداب بودم. خاتمی در سفر تبلیغاتی انتخاباتی‌اش به سبزوار آمد ولی من که رئیس ستاد انتخاباتی اش در این شهرستان بودم، حضور نداشتم و در تهران امتحان داشتم.از آقای دکتر سید حسن علم الهدایی، رئیس دانشگاه تربیت معلم سبزوار خواستم که در مراسم سخنرانی خاتمی، پیش از ایشان، خیرمقدم بگویند و سخنرانی کنند. این چنین هم شد. آن روز من در سبزوار نبودم، ولی گزارش ها حاکی از این بود که خاتمی از فلکه ی سی هزار متری (میدان شهید بهشتی) تا حسینیه ی عطارها در مسیر خیابان بیهق در میان جمعیت حرکت کرده بود. بخش عجیب این داستان این جاست که از میان این همه روحانیان این شهر که به هنگام خود، سیاسی هم می شوند، ( و دکتر سید ابوالفضل حسینی - سبزوار...
ما را در سایت دکتر سید ابوالفضل حسینی - سبزوار دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hosseinisabzevaro بازدید : 176 تاريخ : دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت: 4:53

دو حکیم علامهدکتر سید ابوالفضل حسینی – 3 آبان 1400درروزها و ماه‌های  اخیر،  دو چهره ی برجسته ی عالم دینی، به دیار حق شتافتند که یاد و نامشان به خاطر ایمان، علم، اخلاق و آثارشان باقی خواهد ماند:1 -  استاد علامه محمدرضا حکیمی متولد ۱۴ فروردین ۱۳۱۴  و متوفای 31مرداد ۱۴۰۰ (مدت عمر ۸۶ سال)2 -  استاد علامه حسن حسن زاده آملی متولد ۲۱ بهمن ۱۳۰۷ و متوفای 3 مهر ۱۴۰۰ (مدت عمر ۹۲ سال)دستخط علامه حسن زاده و اهدا کتاب خیرالاثر به این جانب ( سید ابوالفضل حسینی)می‌توان این دو شخصیت بزرگوار را  از جهاتی با یکدیگر مقایسه کرد؛ استاد حکیمی را می توان نماینده ی مکتب مشهد و استاد حسن‌زاده را نماینده ی مکتب قم در نظر گرفت. حکیمی، دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی مشهد است و نظریه پرداز و پرچمدار مکتب تفکیک. استادانش؛ ادیب نیشابوری، مجتبی قزوینی و شیخ آقا بزرگ تهرانی بودند.استاد حسن زاده که از وی به عنوان علامه ذوالفنون یاد می‌شود، دانش آموخته ی حوزه در تهران و قم است و در مقابل نظریه ی تفکیکیان معتقد به این است که :" قرآن و برهان و عرفان با یکدیگر منافات ندارند". استادان وی علامه شعرانی، فاضل تونی و علامه طباطبایی بوده‌اند که فیلسوف و متکلم هم بوده اند. هر دو بزرگوار با فلسفه ی حکمای مسلمان آشنایند، ولی حکیمی و تفکیکیان، در نهایت دیدگاه مثبتی نسبت به فلسفه و روش آن در شناخت حقایق، در مقایسه با متون اصیل دینی یعنی قرآن و احادیث صحیح ندارند. حسن‌زاده آن چنان که از تدریس فلسفه اش برمی آید و ذوق عرفانی اش حاکی از آن است، منافات، تضاد و تنافی بین قرآن و فلسفه و عرفان نمی‌بیند. حکیمی با عقلانیت - در معنای عام خود- هیچ مخالفتی ندارد ولی عقلانیت را منحصر در فلسفه های رس دکتر سید ابوالفضل حسینی - سبزوار...
ما را در سایت دکتر سید ابوالفضل حسینی - سبزوار دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hosseinisabzevaro بازدید : 169 تاريخ : دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت: 4:53

 امام گفت و گونیاز جامعه ی امروز ما به گفت و گو با  نگاهی به میراث امام رضادکتر سید ابوالفضل حسینیعضو هیأت علمی دانشگاه حکیم سبزواری – 15/12/1396http://hosseinisabzevar.blogfa.comتوضیح: این مقاله  در 15 اسفند 1396 برای همایشی تنظیم  شده ولی اکنون و پس از قرائت در سخنرانی به مناسبت 28  صفر  ارائه می شود  سخنرانی دکتر حسینی - امام گفت و گو=========================================================چکیده :در قرون چهارم و پنجم  هجری رونق علمی بهتری در بلاد مسلمین نسبت به بقیه ی عالم  وجود داشت. در آن قرون  مسلمانان، علوم جاهای دیگر عالم را گرفتند و فلسفه و استدلال وعقلانیت رواج یافت.. امروز عقب ماندگی فرهنگی در کشور های اسلامی، مهمترین عامل رشد بنیادگرایی و سلفی گری افراطی  در شکل های سازمان یافته ی طالبان، داعش، بوکوحرام، انصار.....  و نیز انواع سنتی تر و غیر تشکیلاتی است. یک وجه اشتراک همه ی آن ها نداشتن روحیه ی تحمل و گفت و گو است. ریشه ی بدبختی ها در ضعف علمی و فرهنگی خود آنان است، هرچند که نقش عوامل بیگانه را هم انکار نمی کنیم. ما به شدت  نیازمند متفکرانی هستیم که فهم دینی، سعه ی صدر، گفت و گو، و نیز آزادی اندیشه در نشریات و رسانه ها را ارتقا دهند. سیره ی امام رضا که با نمایندگان نحله های مختلف، گفت و گو، پرسش و پاسخ، مناظره و تبادل نظر داشته است، درسهایی برای امروز ما هم دارد. در مورد امام رضا، نکته ی جالب توجه این که ایشان حتی در دوران ولایتعهدی شان هم، اولویت را به کار فرهنگی می دادند و تا توانستند از دخالت در اموری که از عهده ی کسان دیگر ساخته بود، پرهیز نمودند. مناظرات و گفت و گوهای امام در منا دکتر سید ابوالفضل حسینی - سبزوار...
ما را در سایت دکتر سید ابوالفضل حسینی - سبزوار دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hosseinisabzevaro بازدید : 166 تاريخ : دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت: 4:53